Sunday, April 17, 2011

Filosofisk valvaka

Sannfinländarna vinner stort i dagens riksdagsval. Sannfinländarna står för urfinskheten, men allt annat de står för kan man sätta ett "anti" framför: anti-europa, anti-utlänningar, anti-svenska. Eller genom att sätta ett "anti" framför mina egna värderingar så har ni vad Sannfinländarna står för. Nu har de över 35 platser i nästa riksdag med totalt 200 platser. Skrämmande.

Egentligen vet jag inte om jag är så värst förvånad. Mer förvånad är jag kanske att det inte hänt tidigare. Jag menar, min uppfattning om finländares attityder till allt som är nytt och annorlunda är att den inte är värst positivt. Snarare mycket missänksamma attityder gällande allt annorlunda. Utlänningar har alltid bemötts med stor misstänksamhet. Nu generaliserar jag, stort. För det verkar ju vara pop att generalisera. Skillnaden är att bara den att fast man varit varit misstänksam, och helst bara umgåtts i sina egna interna kretsar så har det inte varit politiskt korrekt att säga det högt. Ingen har velat bli stämplad som rasist, men många har ändå varit det, i sina insider skämt och i sina åsikter. Och detta har alltså varit (nästan) socialt acceptabelt. Gubb-jargong (gubb som i finskans äijä) har varit helt gångbart. Men politiken har hittills (åtminstone under den tid som jag fått rösta) varit sofistikerad och inte speglat denna realbild som jag har av det finska folket. Är det då så förvånande att det blir en sådan brakvinst för de som vågar politisera dessa åsikter, legitimera de äkta åsikterna som ligger där under ytan och pyr?

När jag nu sitter här och bloggar och valvakar kan jag ju filosofera vidare. Bortser nu från Sannfinländarna och analyserar de andra istället. Egentligen tycker jag också att åtminstone Samlingspartiet, Socialdemokraterna, och Vänstern är segrare i det här valet. För alla partier har förlorat till Sannfinländarna (förutom SFP då) men de här partierna här förlorat minst och hållit sina positioner. Tycker att Samlingspartiet skött sina kriser under de senaste fyra åren väl. Hej, halleluja då vi fick en Stubbe istället för en textmessande blomma på utrikesministerposten. Centern förlorar, men undra på det! Vad har de hållit på med de senaste fyra åren? Dejtat och stämt flickvänner, smusslat valpengar hit och dit, klappat varann i ryggen, räddat sitt eget skinn. Kan man vinna med sådant? Nej, jag är glad att folket visat att de inte accepterar sådant. Är lite överraskad att Gröna förlorar, speciellt med tanke på Fukushima som de kunde ha ridit mera på. Men kan man rida på kärnkraftsfrågan om man varit med och bestämt om fler kärnkraft till Finland? Dessutom tror jag att många gröna väljare röstat strategiskt på något stort parti för att försäkra att Sannfiländarnas seger inte skulle bli så stor...

Finland har haft en och annan valfinansieringskris sedan senaste riksdagsval. Ändå tycker jag att detta val inte tett sig så mycket annorlunda än tidigare val. Kandidatnunor har funnits i vareviga tidning. Pengar har nog rullat även i denna kampanj. Men de som fått gratisreklam är ju då valets segrare, Sannfinländarna. Jag tycker det är helt ansvarslöst och försvarslöst att de fått så mycket utrymme för sina åsikter och sina framsteg i gallupar i all media. Förutspådd framgång föder framgång. Tänk om något annat litet parti fått lika mycket spaltutrymme och djupanalyser? Helt bombis på att de kunnat göra brakvinster om deras åsikter ens lite är förankrade hos folket. Pressen har inte kunnat hantera det här fenomenet på rätt sätt. Det är helt klart...Men hur ska det hanteras? Ja, det vet jag inte, men det är säkert värt att fundera på till nästa gång.

No comments: