Tuesday, July 12, 2011

Råsmart mamma med mumsig mjukglass

Så har jag då hittat en själsfrände i Sverige: Elin som bloggar om hennes råsmarta vardag (Matsmart Mamma). Hennes blogg har redan gett mig inspiration till nya maträtter och speciellt tro på att det är möjligt att genomföra ett sockerfritt kalas. A vill ha godis... Som tur är har Matsmarta Elin några tips om hur man gör egna chokladtryffel utan tillsatt socker, i söta små pranilformer!

Glassen hon tipsar om låter alldeles förträfflig. Den ska vi pröva bara jag kommer ihåg att köpa hem mangokuber. Jag lämnar bort agavesirapen eftersom jag inte ännu heller hittat den. Däremot kan jag nuförtiden stoltsera med att vara Stevia-odlare. Hittade Stevia-plantor när jag var och handlade nya örter till balkongen. I Husis igår intervjuades en expert som tyckte att människor lugnt kan förtära aspartam men hon var alldeles upprörd över hur i allsindar folk fått för sig att de vill äta Stevia - Stevia är ju inte accepterat av EU, och många växter KAN faktiskt vara JÄTTE giftiga. Det konstiga var att artikeln handlade om aspartam, inte ett ord om Stevia. Men experten fick för sig att hellre uttala sig om natrliga stevia än om konstgjorda aspartam. Plantan på balkongen är tillsvidare endast en planta - jag har inte tänkt förtära den innan jag satt mig in i vad hela Stevia-EU-expert-debatten går ut på. Men tills dess, här är den matsmarta mjukglassen som jag suktar efter....

MUMSIG MJUKGLASS
  • 300 g fryst mango
  • 1 avocado
  • 1 msk linfröolja
  • 3 msk proteinpulver (naturell eller vanilj)
  • en gnutta äkta vaniljpulver
  • lite agavesirap

No comments: