Monday, July 11, 2011

Underbart sommarprat

Det säger Underbara Clara i sitt sommarprat. Hon pratar om sin generations ideal, om femtiotalskvinnor och unga flickor som ska lära sig tränga in sin kropp i för trånga och våta jeans. Jag har aldrig köpt för småa jeans, men nog ytterst spända som snabbt blivit för små - bara för den där fina rumpans skull. Sånt gör jag inte mera... Hon talar också om hur hon inte går med på att följa sådant strunt om hur att stoppa en strumpa plötsligt kan ge ny sätts tillfredsställelse.

Hon pratar också om mormorskunskap som håller på att gå förlorad. Jag har tänkt på det där. Hur ledsen jag är att min egen mommo aldrig han lära mig göra hennes utsökt goda jordgubbssylt, eller hennes världsbästa kanelbullar. Eller fammo som inte hann lära mig göra dillkött (som jag istället fått lära mig genom en kokbok - bara för att uppleva den där känslan av fammos dillkött igen). Dillkött! Av alla rätter att jag ska sukta efter dillkött! Men det är ju bara så gott, i alla fall på farmors vis. Mommo var dessutom en mästare på makramé och lampskärmar. Fammo stickade fina strumpor. För att inte tala om hennes kunskaper i att mangla och vika lakan och gammaldags kökshanddukar. Oj så jag skulle vilja kunna det! Så varför hann jag aldrig lära mig allt det där innan det var för sent? Jo, för att jag var inte det minsta intresserad. Inte det minsta. Jag skulle ALDRIG binda mig vid spisen, jag skulle erövra världen. Men vad om att erövra världen handlar om att bevara den? Att gå tillbaka till rötterna och leva enklare och skippa konsumtionssamhällets stressideal? Ja då skulle nog både mommos och fammos kärnkompetens varit nyttig. Som tur kan ju både mamma och pappa en hel del av mommos och fammos finesser, så en del har jag nog redan lärt mig. Och sen har vi ju då Marthorna - guldgruva för gamla hemligheter!

Nu går största delen av min lediga tid till att sitta vid denna manick. Istället för att binda mig vid spisen har jag förbundit mig till ett liv online. Tror inte det heller är så smart i längden, så snart blir det nog en liten remont på den punkten.

Men lyssna ni på Underbara Claras sommarprat. Det är ganska uppfriskande.

No comments: